معرفی کتاب : اشتراک تجربیات نوآورانه بین‌المللی
حاوی اجرای 19 پروژه در سطوح مختلف کشورهای در حال توسعه با رویکردهای
مشارکتی است که پس از مطالعه و بررسی معرفی آنها به جامعه متخصصین و فعالین حوزه اقدامات مشارکتی مناسب تشخیص داده شد، بنابراین ترجمه و نشر این پروژه های موفق جهانی در پروژه منارید مدنظر قرار گرفت. در کتاب نامبرده، علاوه بر آشنایی با روشهای اجرای پروژه‌های موفق در سایر کشورها، به اثرات و میزان بهره‌وری این پروژه ها در سطوح مختلف، شامل جامعه محلی و دست‌اندرکاران حوزه های ظرفیت سازی و معیشت نیز اشاره شده است
لینک دانلود کتاب الکترونیک
معرفی کتاب: تأثیر پدیدۀ گرمایش جهانی بر تغییر اکوسیست ها
Changing Ecosystems, Effect of Global Warming

مطالعه کتاب الکترونیک
​به قلم: رامین سلطانی
سا لها پیش مارک تواین گفت: همه دربارۀ هوا حرف می زنند اما هیچ کس کاری در مورد آن انجام نمی دهد. این گفته امروز دیگر صحیح نیست و مصداق ندارد زیرا انسانها در حال تغییر دادن اقلیم جهان و به دنبال آن آب و هوای محلی، منطقه ای و جهانی هستند. تغییر اقلیم زمانی اتفاق می افتد که آب و هوا به مدت طولانی در یک منطقۀ خاص، یک ناحیه یا کل سیارۀ زمین تغییر کند گرمایش جهانی و تغییر اقلیم، موضوعات و سرفصل های ضروری زندگی بر روی کُرۀزمین هستند. پدیدۀ گرمایش جهانی و آثار سوء آن امروزه کاملاً واقعی و ملموس هستند، پدیدۀ گرمایش جهانی موضوعی نیست که مختص یک کشور یا یک قارۀ خاص باشد، گرچه امروزه هم تعدادی از کشورهای توسعه یافته را می توان برشمرد که بیشترین تأثیر منفی را بر گسترش این پدیده داشته اند، از جمله دانسته هایمان به صورت عملی کاربردی برای کاستن آثار سوء این پدیده استفاده کنیم ایالات متحدۀآمریکا، استرالیا، کانادا و برخی کشورهای اروپای غربی، ولی باید در نظر داشت که تمام مردم جهان و گونه های زیستی و گیاهی موجود بر روی کُرۀزمین دچار آثار سوء این پدیده بوده و از تأثیر منفی آن در رنج و مشکل هستند. به همین دلیل نیاز است که اراده و عزمی جدی از طرف تمام مردم و کشورهای جهان، پیرامون، توجه به این پدیده شکل بگیرد.
فصلنامه صنوبر: بهار 1397 شماره 4
رهایی حیوانات بدون رهایی انسا ن ها ممکن نیست
مطالعه مقاله الکترونیک
سومین نشست تخصصی فلسفه و اهمیت حیات حیوانات، با عنوان حیوان؛ ابژه یا دگرسوژه شنبه بیست و سوم د یماه در سرای انقلاب برگزار شد. در این نشست مراد فرهادپور، فیلسوف، نویسنده، مترجم و صالح نجفی، مترجم و پژوه شگر حوزۀ فلسفه حضور داشتند.
به قلم: آیدین پور خامنه
فصلنامه صنوبر: بهار 1397 شماره 4
تغییر اقلیم و بحران آب در ایران
مطالعه مقاله الکترونیک
جامعۀ جهانی بیش از 45 سال است که متوجۀ تغییرات آب و هوا شده و از 25 سال پیش تاکنون جدلی وجود دارد که تغییرات اقلیمی ساختۀ دست انسان است یا خیر. حداقل 97 درصد و حداکثر 99 / 99 درصد از جامعۀ علمی جهان تأیید می کنند که تغییرات آب و هوا واقعی است و به دلیل فعالیت های انسانی رخ داده است. تغییرات اقلیمی یعنی تغییر شرایط آب و هوایی مناطق مختلف در کُرۀ زمین، ب هدلیل افزایشِ رو به رشد دمای میانگین زمین براساس اقدامات انسانی است.
همچنین نیاز انسان به غذا، رفاه، کالا، استفاده از ابزارها و آخرین تکنولوژی های به روز دنیا در ایجاد رفاه بیشتر، اینترنت و نیاز رو به رشد انسان به سرعت انتقال اطلاعات و دسترسی به آن نیز از معدود دلایلی است که به سیستم سرمایه داری دنیا کمک می کند تا تغییرات اقلیم و افزایش دما در کُرۀ زمین با سرعت بیشتری حرکت نماید.
به قلم: مهدیه پورشاد
فصلنامه صنوبر: بهار 1397 شماره 4
چگونه چرخۀ آب در شمال شرق ایالات متحده به تغییرات اقلیمی پاسخ می دهد؟
مطالعه مقاله الکترونیک
وضعیت چرخۀ آب در شمال شرق ایالات متحدۀ آمریکا در حال تغییر است و گاهاً این تغییرات به صورت غیر منتظره می باشند. داده های بلندمدت مربوط به بیش از دوازده رودخانه و دوازده ایستگاه پایش یخ نشان می دهد که این منطقه در حال تجربۀ پدید ه هایی چون ذوب شدن یخ ها و شکلگیری جریانات سطحی در فصل بهار، پیش از موعود سالیان گذشته، سیلاب هایقابل توجه تر و نیز دوره های کوتاه تر حضور یخ و برف می باشد. افزایش درجه حرارت در آینده احتمالاً بارش در فصل زمستان را به باران تغییر می دهد (به جای برف) و منجر به افزایش میانگین جریانات سطحی آب در زمستان، کاهش جریانات سطحی در فصل تابستان و در نتیجه تابستان های خشک طولانی تر می شود.
به قلم: صبا گچ پژ
فصلنامه صنوبر: بهار 1397 شماره 4
سومین کارگاه از مجموعه کارگاه های ماهانه مسئولیت اجتماعی
موضوع سومین کارگاه از مجموعه کارگاه های ماهانه مسئولیت اجتماعی
به گزارش رسانه مسئولیت اجتماعی ، کمیسیون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی اتاق ایران، سومین کارگاه از مجموعه کارگاه های ماهانه مسئولیت اجتماعی را با موضوع برنامه ریزی مسئولیت اجتماعی و رویکرد انسجام بخشی بین سازمان و جامعه محلی برگزار می کند.
مدرس کارگاه سوم از مجموعه کارگاه های ماهانه مسئولیت اجتماعی خانم دکتر مهدیه پورشاد – مدیرعامل انجمن انسان و زیست پایدار می باشد.

سرفصل های اصلی کارگاه
ارتباط برنامه ریزی مسئولیت اجتماعی سازمان با شاخص های توسعه پایدار در جوامع محلی 
برنامه ریزی مشارکتی و انسجام بخشی بین فعالیت های مسئولیت اجتماعی سازمان و جامعه محلی
نکات کلیدی در تعریف و اجرای برنامه های مشارکتی توسعه جامعه محلی 
 
 زمان شرکت در کارگاه
 زمان شرکت در این کارگاه، سه شنبه ۱۹ بهمن ماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۰۰ الی ۱۸:۰۰ می باشد.
 
برگزاری کارگاه به صورت مجازی و رایگان می باشد.
دریافت لینک کارگاه
جهت اعلام حضور و دریافت لینک کارگاه به شماره ۰۹۳۹۱۰۰۲۷۱۷ در پیام رسان واتس آپ پیام بدهید.